Jak poinformowano w odpoowiedzi, ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1720) wprowadziła zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251) w rozdziale 3 Badania techniczne pojazdów umożliwiające przeprowadzanie badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, jak również w podstawowej stacji kontroli pojazdów, o ile stacja spełnia wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 w zakresie wymiarów stanowiska zewnętrznego,
Przepisy, o których mowa w art. 4 i art. 19 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, weszły w życie z dniem 1 czerwca 2024 r.
Jednakże, aby przepisy ustawowe mogły zostać wykonane, niezbędne jest wydanie rozporządzeń wykonawczych.
- Z dniem 5 września 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. poz. 1325), które umożliwia przeprowadzanie badań technicznych ciągników rolniczych oraz ciągników gąsienicowych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej do 40 km/h, a także przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami na stanowisku zewnętrznym, jeżeli stanowisko zewnętrzne stacji kontroli pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t spełnia wymagania, o których mowa w § 17 ust. 2 pkt 2 wyżej wymienionego rozporządzenia - poinformował Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury.
Poinformowano, że w celu umożliwienia przeprowadzania badań technicznych przedmiotowych pojazdów w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów niezbędne jest wydanie rozporządzeń, które określą wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów oraz wyposażenie kontrolno-pomiarowe stosowane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, jak również zakres i sposób przeprowadzania badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami.
- Należy zaznaczyć, że takie rozporządzenia nie zostały jeszcze wydane - dodaje wiceminister. - Informuję, że w dniu 25 września 2024 r. Minister Infrastruktury podpisał rozporządzenie w sprawie wymagań i wyposażenia dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów. Natomiast projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach znajduje się w procedurze notyfikacji.
Wiceminister zauważa też, że przedsiębiorca lub podmiot niebędący przedsiębiorcą, którzy prowadzili stację kontroli pojazdów przed dniem 1 czerwca 2024 r. i zamierzają przeprowadzać badania techniczne pojazdów, o których mowa w art. 81 ust. 12b oraz art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b i e ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zobowiązani są do uzyskania nowego poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 5 wyżej wymienionej ustawy, które potwierdzi posiadanie wyposażenia kontrolno-pomiarowego stosowanego do przeprowadzania tych badań technicznych przed rozpoczęciem ich wykonywania..