Okazuje się jednak, że w Polsce nie ma takiej możliwości.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym nie przewidują możliwości czasowego wyrejestrowania pojazdu, a jedynie możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu uregulowaną w art. 78a tej ustawy. Z treści przedmiotowego wniosku wynika de facto, iż dotyczy on właśnie rozszerzenia katalogu pojazdów, do których stosuje się przepisy art. 78a ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu wiąże się z kosztami (tj. opłata za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, opłaty za okres wycofania z ruchu), a także dodatkowymi obowiązkami związanymi m.in. z koniecznością zapewnienia wycofanemu z ruchu pojazdowi postoju poza drogą publiczną, strefą zamieszkania i strefą ruchu (art. 78a ust. 5), czy też z koniecznością złożenia przez właściciela pojazdu do depozytu w organie dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych (art. 78a ust. 3). Informuję, że w rozporządzeniu w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu3 określona została wysokość opłaty związanej z czasowym wycofaniem pojazdu z ruchu, w tym m.in. za wydanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, która wynosi 80 złotych.
Poinformowano, że w świetle przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, pojazd czasowo wycofany z ruchu jest nadal pojazdem zarejestrowanym, zaś jego posiadacz podlega obowiązkowi ubezpieczenia, jednakże w okresie wycofania pojazdu nie jest on dopuszczony do ruchu. Wynika to m.in. z faktu, że czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie prowadzi do całkowitego wyeliminowania ryzyka spowodowania szkody takim pojazdem. W stosunku do tej grupy pojazdów przepisy ww. ustawy zawierają szczegółowe regulacje odnoszące się do ustalania składki ubezpieczeniowej. Na podstawie art. 8 ust. 4-8 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, w przypadku czasowego wycofania pojazdu z ruchu w rozumieniu art. 78a ustawy prawdopodobieństwa wypadku w okresie ubezpieczenia, zakład ubezpieczeń, na wniosek posiadacza pojazdu mechanicznego, jest obowiązany do proporcjonalnego obniżenia składki ubezpieczeniowej na okres czasowego wycofania pojazdu z ruchu. W takim wypadku składka ubezpieczeniowa, po uwzględnieniu przysługujących posiadaczowi pojazdu mechanicznego zniżek składki, ulega obniżeniu nie mniej niż o 95%.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśliło, że składki ubezpieczeniowe w przypadku ciągników i maszyn są znacznie niższe niż dla samochodów.
- Przy określaniu jej wysokości uwzględniany jest również fakt sezonowości prowadzenia działalności rolniczej. Składka za ubezpieczenie kalkulowana jest za cały rok - zarówno za okres wiosenno-jesienny, kiedy pojazdy te są użytkowane z większą intensywnością i występuje zdecydowanie wyższe ryzyko wystąpienia szkody, jak i za okres zimowy, kiedy ze względu na charakter działalności rolniczej i warunki atmosferyczne są używane rzadziej. W związku z tym nie można wykluczyć sytuacji, w której ewentualne masowe wykorzystywanie zawieszenia dopuszczenia do ruchu, celem uzyskania częściowego zwrotu składki, mogłoby spowodować podniesienie stawek bazowych za to ubezpieczenie, tak aby składka „po zwrocie" pozostała adekwatna do poziomu ryzyka ubezpieczeniowego - poinformowało ministerstwo infrastruktury.
Poinformowano także, że składki OC średnio wcale nie rosną, a składka dla ciągników rolniczych oscyluje wokół kwoty 90 zł/rok.
- Z przekazanych do resortu finansów informacji wynika, że średnie wysokości składek z tytułu umów OC ciągników rolniczych na przestrzeni ostatnich kilku lat nie wykazywały tendencji wzrostowej. W roku 2023 oraz w pierwszym kwartale 2024 roku średnia wysokości składek z tytułu umów OC dla ciągników rolniczych oscylowała wokół kwoty 90 zł za pojazd za rok, a zatem w przeliczeniu na miesiąc jest to około 7,5 zł miesięcznie. Wartość ta jest nawet niższa niż odnotowywana w historycznych okresach, pomimo znacząco podwyższonej inflacji. Obniżenie składki o 95% oznaczałaby więc ewentualną oszczędność na poziomie 7,12 zł za każdy miesiąc wycofania z ruchu - wyjaśnia ministerstwo. - Biorąc pod uwagę stosunkowo niską wartość rocznej składki ubezpieczenia OC komunikacyjnego za przedmiotowe typy pojazdów wątpliwości może budzić wyłącznie ekonomiczne uzasadnienie proponowanego rozwiązania zmierzającego do ograniczenia okresu dopuszczenia tych pojazdów do ruchu. Należy bowiem pamiętać, że zgodnie z art. 78a ust. 3 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu wydaje za opłatą organ ( ... ), która to opłata w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy wynosi 80 złotych.
Ministerstwo dodało także, że aktualnie nie są planowane zmiany przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym w zakresie rozszerzenia katalogu pojazdów, które mogą być czasowo wycofane z ruchu, o ciągniki rolnicze oraz przyczepy rolnicze.