Tematem obrad komisji infrastruktury oraz rolnictwa i rozwoju wsi było przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców terenów wiejskich. Ministerstwo infrastruktury zapowiedział, że w 2025 roku zakończy się program Gospostrateg, w ramach którego ma powstać mapa wykluczenia komunikacyjnego.
Poruszono problemy związane z brakiem standaryzacji oferty transportowej w gminach, brakiem wystarczającej ilości linii komunikacyjnych pomiędzy miastami i terenami wiejskimi oraz kłopoty z ich jakością, a także zbyt niskich środków, przeznaczanych na wsparcie rozwoju transportu zbiorowego/ Mówiono też o braku aktualnych danych, dotyczących zjawiska wykluczenia komunikacyjnego, braku odpowiednich rozwiązań legislacyjnych oraz braku realizacji postulatu wyborczego dotyczącego zerowego VAT-u w kontekście transportu publicznego.
Minister infrastruktury zapewnił, że w ministerstwie dostrzegają potrzebę rewizji podstaw prawnych z zakresu przepisów dotyczących przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Oczywiście, problem nie dotyczy wszystkich obszarów wiejskich - te, które znajdują się w pobliżu dużych aglomeracji miejskich zazwyczaj są nieźle skomunikowane.
Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury wskazała, że aby zacząć walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, potrzebne są dane jakościowe, wskazujące na identyfikację tych obszarów, w których występują problemy. Celem zmian byłoby również ułatwienie pasażerom dostępu do informacji o możliwych liniach komunikacyjnych, tak, aby mogli wybierać najbardziej dogodne połączenia. Pani dyrektor zwróciła też uwagę na konieczność wyznaczenia standardów wykonywania połączeń na gruncie krajowym. Jak powiedziała, chodzi o ,,unifikowane, jednolite ramy, zasady - jak połączenia mają być realizowane i z jaką częstotliwością''.