Jeśli jesteś sprzedającym:
Zawsze opisz dokładnie sprzedawany produkt uprzedzając o jakichkolwiek wadach lub ograniczeniach. Nie zapomnij napisać przynajmniej przybliżoną ilość sprzedawancyh dóbr i w polu CENA wpisać jaka cena Ciebie satysfakcjonuje. Nie oddawaj lub wysyłaj towaru jeśli nie znasz kontrahenta i generlanie nie potrafisz zweryfikować jego wiarygodności a nie otrzymałeś jeszcze za towar zapłaty. Nawet jeśli już wcześniej miałeś styczność z danym kontrahentem i poprzednie transakcje przebegały bez zarzutu zalecamy dostarczanie towaru po przynajmniej częściowej zapłacie tak aby w razie nagłej niewpyłacalności kontrahenta nie zostać zupełnie 'na lodzie'. Nie zalecamy wysłania i udostępniania żadnych poufnych danych osobowych, które nie są niezbędne do przeprowadzenia transakcji (np. kopii dowodu osobistego, itp.) Sprawdź dane kupującego typu KRS, NIP itp. jak również jeśli masz wątpliwości podpytaj się na naszym forum dyskusyjnym, czy ktoś zna daną firmę z którą planujesz transakcję. Staraj się unikać okazjonalnych i lukratywnych transakcji ,,bez faktury" gdzie nie sposób ustalić, kto za nimi stoi.
Jeśli jesteś kupującym:
Przed kupnem zalecamy obejrzenie osobiste towaru lub przez zaufanego pośrednika czy znajomego. Przed wysłaniem lub zapłatą upewnij się, że towar spełnia Twoje wymogi i jest gotowy do odbioru (lub nawet już załadowany). Zachowaj ostrożność jeśli cena jest wyjątkowo okazyjna lub sprzedający deklaruje, że zrobi wszystko aby sprzedać. Sprawdź dane sprzedającego typu KRS, NIP itp. jak również jeśli masz wątpliwości podpytaj się na naszym forum dyskusyjnym.
Na co szczególnie uważać?
Zalecamy zachowanie szczególnej ostrożności jeśli sprzedający lub kupujący unika podania adresu, jak również kontaktu osobistego.
Zwróć uwagę jeśli ogłoszeniodawca nie jest z Polski, a w szczególności jeśli planuje zapłacić za towar dopiero w swoim kraju setki kilometrów od granic Polski lub też cena za towar jest niezwykle okazyjna. Przygotowując się do takiej transakcji warto zasięgnąć opinii innych użytkowników na forum i zapytać tam wprost czy ktoś przeprowadzał już z daną firmą transakcję.
Jak postępować w przypadku oszustwa?
Zgłoś na posterunku policji zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Zapisz wszelkie dane dotyczace ogłoszenie - przede wszystkim czas nadania i treść, tak abyś móg to podać odpowednim służbom. Podanie tych danych ułatwi późniejszą lokalizację ogłoszenia i przesłanie wszelkich danych dodatkowych (np. numeru IP) tymże służbom. Aby tępić tego typu przypadki i ostrzegać innych użytkowników zachęcamy do wypowiedzenia się na naszym forum dyskusyjnym.
Zachęcamy także do zapoznania się z Dekalogiem bezpiecznej transakcji, który na naszym forum umieściła wspólpracująca z nami firma SOLTUM.
W skrócie:
1. Sprawdź komentarze na popularnych forach opiniotwórczych. Najprościej to zrobić wpisując w google prostą frazę: „nazwa kontrahenta opinie”
2. Zobacz od kiedy Twój klient jest na rynku. Jeśli jest nim jednoosobowa działalność gospodarcza/gospodarstwo rolne sprawdzisz to tutaj. Jeśli natomiast masz do czynienia ze spółką kliknij tutaj
3. Sprawdzenie, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT tutaj
4. Pełny wyciąg z KRS o spółkach można pobrać na stronie KRS
5. Spółki prawa handlowego mają obowiązek publikowania corocznych sprawozdań finansowych. Są one do pobrania pod tym linkiem: klik
6. Ciekawym narzędziem do weryfikacji powiązań spółek z innymi podmiotami jest strona www.rejestr.io
7. Aktualny status zadłużania można sprawdzić za pośrednictwem Biura Informacji Gospodarczej. Tam niestety informacje są płatne, ale dla osób często nawiązujących współpracę z nowymi klientami jest to bardzo przydatne narzędzie. Mamy kilka BIGów: BIG Infomonitor, KRD, ERIF, KBIG, KIDT
8. Zaproponuj współpracę za gotówkę. Nie znacie się, dlaczego masz kredytować osobę z którą nigdy nie współpracowałeś już przy pierwszej transakcji?
9. Jeśli nie ma takiej możliwości poproś potencjalnego kontrahenta o podpisanie weksla in blanco. Dzięki temu przy ewentualnym braku płatności niemalże od razu będziesz mógł uzyskać nakaz zapłaty i przekierować sprawę do komornika.
10. Przydatnym narzędziem mającym na celu zmobilizowanie klienta do opłacenia faktury, jest monitorowanie go o współpracy z firmą zajmującą się windykacją, np. nadrukowywanie pieczęci prewencyjnych na fakturach.
To tyle. Życzymy wszystkim Użytkownikom udanych, bezpiecznych transakcji!