Jak podał GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 7,3% (wobec wzrostu o 19,0% w kwietniu 2022 r.). W porównaniu z marcem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 0,1%.
W okresie styczeń-kwiecień2 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 4,8% (w 2022 r. wzrost o 10,8%).
- W kwietniu 2023 r. jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek (o 8,0%). Największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. raportowały jednostki z grupy „pozostałe” (o 17,3% wobec wzrostu o 21,2% przed rokiem). Znaczne zmniejszenie sprzedaży odnotowano również w grupach: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 15,6%), „meble, rtv, agd” (o 14,7%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 14,5%). Spośród prezentowanych grup niewielki wzrost sprzedaży zaobserwowano jedynie w podmiotach zaklasyfikowanych do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 0,6%) - podał GUS w komunikacie.
W kwietniu w porównaniu z marcem 2023 r. notowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 6,1%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,6% w marcu 2023 r. do 8,1% w kwietniu br.
Dane statystyczne komentują specjaliści od finansów. Analitycy ekonomiczni Banku PKO BO podali, że ich zdaniem ,,spadająca siła nabywcza dochodów, oraz brak napływu/odpływ uchodźców hamuje konsumpcję, która najpewniej znajduje się w głębokiej recesji''.
źródło danych: GUS