Eksportowaliśmy przede wszystkim do krajów UE - tu wartość eksportu wyniosła 7,6 mld euro (+21 proc.), co stanowiło 75 proc. przychodów uzyskanych z wywozu tych towarów.
Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń-marzec 2022 r. wysłano z Polski żywność o wartości 2,6 mld euro (+4%).
W strukturze towarowej eksportu produktów rolno-spożywczych dominowały mięso i przetwory mięsne. Drugą pod względem wartości pozycję z 12% udziałem w eksporcie produktów rolno-spożywczych zajmowało ziarno zbóż i przetwory.
Przychody uzyskane ze sprzedaży mięsa i przetworów były o 28%. wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 2 mld euro. Sprzedaż zbóż i przetworów zbożowych wzrosła o 3%, do 1,2 mld euro.
- Polski eksport produktów rolno-spożywczych w pierwszym kwartale 2022 r. charakteryzował się znacznym wzrostem przychodów, pomimo ograniczeń spowodowanych epidemią koronawirusa oraz wybuchem konfliktu zbrojnego w Ukrainie pod koniec lutego - komentuje Marcin Wroński, zastępca Dyrektora Generalnego KOWR.
Według dyrektora Wrońskiego, bardzo dobre wyniki handlowe są następstwem kilku głównych czynników.
- To przede wszystkim rosnąca aktywność krajowych przedsiębiorców w kierunku dywersyfikacji relacji biznesowych oraz utrzymujący się popyt na polskie produkty na rynku międzynarodowym, dzięki dostosowywaniu oferty asortymentowej przez przedsiębiorców do zróżnicowanych preferencji konsumentów zagranicznych - dodaje Marcin Wrońśki.
Konkurencyjność cenową naszych artykułów żywnościowych wspierał korzystny dla eksporterów kurs złotego względem euro.