- Sytuacja na rynku papryki wymknęła się zupełnie spod kontroli. Wielu producentów papryki zastanawia się dlaczego ceny zawsze są wysokie do momentu w którym zaczyna się pojawiać się na rynku papryka z Polski. Nagle wtedy okazuje się że Holendrzy też potrafią tanio produkować. Dlaczego zatem nie robią tego przez cały rok ? Ceny spadły w przeciągu kilku dni o 50%. Dla wielu producentów może to oznaczać nie tylko koniec przygody związanej z uprawą papryki ale także koniec gospodarstwa - alarmuje Zrzeszenie Producentów Papryki RP.
Zrzeszenie zauważa, że turbulencje cenowe nie są raczej chwilowe. Plantatorzy chcą podjąć działania mające na celu obronę produkcji papryki w Polsce na Południowym Mazowszu. Z tego powodu organizuje akcję wysyłania listów do ministerstwa rolnictwa, kancelarii premiera i sejmowej komisji rolnictwa.
- Od wielu lat mamy do czynienia ze słabnąca pozycją rolnika-producenta w łańcuchu dostaw. Nie zmieniły tego szumne zapowiedzi z lat poprzednich, gdyż ustawodawca nie wdrożył żadnych skutecznych mechanizmów, które by zapewniły długoterminową stabilizację. Pan Panie Premierze może to zmienić i zakończyć niekończący się imposybilizm dotyczący naszej branży. Z każdym kolejnym rokiem obserwujemy coraz bardziej negatywny wpływ korporacyjnego handlu i korporacyjnego rolnictwa w szczególności na mocno rozdrobnionych producentów warzyw i owoców. My w swoim środowisku producentów papryki i innych warzyw ciepłolubnych widzimy to bardzo wyraźnie. Trzeci w Europie pod względem produkowanych ilości rynek owoców i warzyw jest kompletnie niezorganizowany - piszą pproducenci papryki do polskich władz.
Lista postulatów jest bardzo długa. Znajduje się tu, między innymi, wprowadzenie zakazu sprzedaży produktów rolnych na każdym etapie sprzedaży produktów rolnych poniżej kosztów ich wytworzenia, wprowadzenie obowiązkowej kontraktacji na poziomie 70% produkcji każdego
kupowanego przez sieci handlowe gatunku, ustanowienie procentowe dla każdego gatunku w polskim sezonie ilości, reprezentacji polskich owoców i warzyw na półkach sklepowych - na poziomie 70 – 80 % a także ustanowienie rozwiązań, które uzależniają promocje od zgody rolników Zdaniem producentów papryki, promocje i ceny promocyjne muszą uwzględniać ceny wytworzenia. Więcej informacji znajdziemy na stronie internetowej Zrtzeszenia Producentów Papryki RP.