Tematem wiodącym warsztatów było przedstawienie uczestnikom najnowszych rozwiązań techniki, w obszarze rolnictwa 4.0/5.0. Odbiorcami szkolenia byli nauczyciele przedmiotów zawodowych uczący w rolniczych szkołach średnich i branżowych.
Podstawowym pomysłem, jaki był realizowany w czasie szkolenia było przedstawienie w prosty sposób, nowych rozwiązań technicznych i technologicznych przez wyjaśnienie zasady pracy i możliwości ich wykorzystania. W czasie dwudniowego szkolenia przedstawiono 7 zróżnicowanych zagadnień, dlatego wszyscy uczestnicy, wcześniej zostali podzieleni na 7 zespołów, które przechodziły płynnie pomiędzy stanowiskami szkoleniowymi. Dzięki zaangażowaniu dyrektora zespołu szkół pana mgr inż. Stanisława Kosmowskiego, trasa przejścia grup oraz miejsca odbywania ćwiczeń były tak dobrane, ze praktycznie nie było możliwości spotykania się uczestników z innych grup w trakcie zmiany stanowisk. Ze względów merytorycznych ćwiczenia zostały przyporządkowane do trzech bloków: A: zdalna diagnostyka roślin, B: Diagnostyka maszyn rolniczych, C: Systemy agrotroniczne i uczenie maszynowe.
W bloku A przedstawiono technologię zdalnej diagnostyka upraw. Zaprezentowano dwa ćwiczenia związane z oceną upraw za pomocą urządzeń analizujących widmo odbite od powierzchni roślin. W jednym przedstawiono metody interpretacji dobrze znanego wskaźnika NDVI do oceny nie tylko stanu roślin, ale również pozwalającego na stwierdzenie rodzaju stresu, jakiemu została poddana roślina. Drugie, równie ciekawe ćwiczenie polegało na wprowadzeniu systemu optycznego do automatycznego rozpoznawania chwastów i chorób roślin.
W bloku B uczestnicy mieli okazje zapoznać się również z dwoma ćwiczeniami. W czasie pierwszego ćwiczenia, samodzielnie prowadzili diagnostykę magistrali CAN-BUS, pracującej w ciągniku rolniczym, oceniali wpływ zakłóceń na prace sieci. Po szkoleniu pojęcie terminator bierny i aktywny nie były już obce.
Powiązanym z pierwszym ćwiczeniem było drugie, którego tematem była kontrola przez złącze ISO-BUS opryskiwacza polowego. W tym ćwiczeniu oprócz zaprogramowania systemu dozowania oprysku i integracji automatyki opryskiwacza z sygnałem GNSS, zapoznano z aplikacją wykorzystywaną do doboru rozpylaczy.
W bloku C przedstawiono trzy ćwiczenia: Pierwszym, było zapoznanie się z budową i trybami pracy robota rolniczego. Ćwiczenie realizowane było przy udziale robota z napędem elektryczny Naio. Uczestnicy szkolenia mieli możliwość zobaczenia zarówno sposobu programowania robota jak również uczestniczyli i obserwowali końcowy wynik w postaci jego pracy w warunkach polowych. Drugie ćwiczenie dotyczyło wdrażania i oceny stanu upraw na podstawie zdjęć satelitarnych. W tej części szkolenia przedstawiono, w jaki sposób można powiązać dane obrazowe z satelitów, z wnioskowaniem prowadzone w chmurze oraz systemem uczenia maszynowego pozwalającym dostosować się do nowych warunków polowych. Również przedstawienie uproszczonej zasady budowania profilu łanu za pomocą prostych dalmierzy optycznych i korelowanie zmierzonych wartości uzyskanymi z LIDAR- ów z danymi uzyskiwanymi z obrazowań satelitarnych pozwoliły lepiej zapoznać się ze złożonością powiązań pomiędzy systemami pomiarowymi i wykonawczymi.
info: PIGMiUR