Kilka miesięcy temu, gdy była mowa o tym, że mamy w Polsce ogromną nadwyżkę zbożową sprawa możliwej likwidacji terminala zbożowego Andreas w Szczecinie podnosiła ciśnienie producentom zbóż. My pisaliśmy o tym TUTAJ>>>KLIK. Krajowa Rada Izb Rolniczych wystąpiła w tej sprawie do ministerstwa rolnictwa, które przekazało pytania do Ministerstwa Infrastruktury.
- Z dużym niepokojem przyjęliśmy informację o planowanej likwidacji terminala zbożowego Andreas w Szczecinie, który obecnie odbywa kluczową rolę w eksporcie zbóż z północno-zachodniego regionu Polski - pisał Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR. - Terminal ten ma zostać nabyty przez amerykańską firmę, która zamierza wykorzystać jego teren do przechowywania składników do produkcji klejów. Ta sytuacja jest wysoce niepokojąca, ponieważ likwidacja terminala Andreas pozbawi region jednego z punktów przeładunków dla polskich zbóż. W rezultacie część plonów będzie musiała być transportowana do innych miejsc, takich jak najbliższy niemiecki port Mukran, co znacznie podwyższy koszty transportu i bezpośrednio wpłynie na cenę produktu.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Infrastruktury poinformował jednak, że biorąc pod uwagę całkowity potencjał przeładunkowy portów Szczecin i Świnoujście, szacowany na 4.060 tys. ton, udział Andreasa to zaledwie 7,4%. Udział w takiej wysokości powinien zostać zagospodarowany przez pozostałe terminale.
Jak poinformowało ministerstwo, oprócz Andreasa w porcie funkcjonuje jeszcze 7 terminali przeładowujących produkty agro. Terminale te to wspomniane w piśmie SBT i PZZ oraz Viterra, DB PS, Bulk Cargo PS, OT Port i Bunge. Z wymienionych 7 terminali 4 terminale to terminale specjalistyczne agro - SBT, Viterra, PZZ i Bunge.
- Wspomniany wyżej szacunkowy potencjał portów ulegnie zwiększeniu dzięki inwestycjom czynionym przez same terminale jak i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Terminal SBT w połowie 2025 roku dzięki budowie dodatkowych silosów zbożowych zwiększy swoje roczne zdolności przeładunkowe z obecnego 1 mln ton do 1,5 mln, a składowe z 50 tys. ton do 75 tys. ton - informuje dyrektor departamentu w Ministerstwie Infrastruktury. - Terminal OT Port Świnoujście również jest w trakcie realizacji inwestycji. Polega ona na połączeniu technologicznym istniejących magazynów płaskiego składowania z głębokowodnym nabrzeżem Chemików w porcie wewnętrznym w Świnoujściu, mogącym obsługiwać jednostki masowe o nośności DWT 80-100 tys. ton. Wykonanie zaplanowanych działań pozwoli na zwiększenie zdolności przeładunkowej z 300 ton do 1200 ton na godzinę czyli do 20.000 ton na dobę co pozwoli na zwiększenie potencjału terminalu, jeżeli chodzi o przeładunki zbóż, do 2 mln ton rocznie. Planowane zakończenie inwestycji to także połowa roku 2025.
Ministerstwo dodało także, że również działania Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej mają na celu poprawę logistyki związanej z przeładunkami produktów agro. Działania ww. zarządu skupione były i są na poprawie infrastruktury dostępowej zarówno od strony lądu – kolejowej i drogowej – jak i od strony wody. Działania obejmują zarówno dostęp do portu w Szczecinie jak i w Świnoujściu.
- Obecna głębokość toru wodnego to 12,5 m co pozwala na obsługę statków o zanurzeniu do 11 m (wcześniej było to 9,15m). Ponadto podmiot zarządzający portami Szczecin i Świnoujście prowadzi obecnie prace mające na celu pogłębienie basenów portowych i dostosowanie ich do tej głębokości. Przewidywane zakończenie prac to druga połowa 2025 roku. Jednak co najważniejsze z punktu widzenia przeładunków agro, to pogłębienie basenu przy nabrzeżu zbożowym do głębokości 12,5 m. Nabrzeże to obsługuje największy elewator zbożowy Szczecin Bulk Terminal. Przewidywane zakończenie inwestycji to koniec pierwszego kwartału 2025 roku. W związku z powyższym należy podkreślić, że w portach Szczecin i Świnoujście podejmowane są działania mające na celu zapewnienie sprawnego przeładunku produktów towarów agro, w tym zboża - wyjaśnia przedstawiciel ministerstwa.
KRIR pytało tkaże o sprawę unieważnionych przetargów na inwestycje w portach morskich w Gdańsku i Gdyni.
- Uprzejmie informuję, że w następstwie unieważnienia poprzedniego postępowania na dzierżawę terminalu zbożowego (obecnie w tymczasowej dzierżawie Mondry Terminal Gdynia) w Porcie Gdynia Zarząd Morskiego Port Gdynia S.A. w dniu 23 maja 2024 r. ogłosił nowe postępowanie. W ramach pierwszego etapu (zakończonego 3 lipca 2024 r.), pięć podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oferty wstępne. W ramach kolejnych etapów przewidziana jest prezentacja i omówienie ofert wstępnych oraz złożenie przez dopuszczone podmioty ofert ostatecznych (planowane na 18 września 2024 r.) i wybór najkorzystniejszej oferty - dodaje dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - W wyniku prowadzonego postępowania Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. spodziewa się kilkukrotnego wzrostu obecnych zdolności przeładunkowych terminalu zbożowego, które obecnie wynoszą 1 mln t.
Jak poinformowano Zarząd Morskiego Port Gdańsk S.A. w dniu 15 maja 2024 r., w wyniku otrzymania licznych postulatów wskazujących istotną potrzebę zmiany warunków przetargu nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej zlokalizowanej w Gdańsku, odwołał go celem opracowania przetargu na nowych warunkach. Prace nad określeniem warunków nowego postępowania nadal trwają, niemniej Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. planuje ogłoszenie nowego przetargu na ww. nieruchomość jeszcze w bieżącym roku.